Sunday 7 August 2011

aku!!!

Assalamualaikum....huhu
ehem2.. sebenarnya aku ade benda nak share ngan korang! huhu..
korang percaya x kalo aku cakap lelaki nih berani? bg aku, lelaki memang berani, memang itu fitrahnya.. tapi xsemua laki berani kan?? btol x??? at least mesti ade bnda yang buat dorg seriau! hoho..sama gak ngan aku.!!! LOL. *blushing)
ada satu benda yang boleh mneyebabkan kejantanan aku yang gagah perkasa ni jadi lemah..!! OHEMJI!!
korang agak2 an, ape bnda tuh??? 
jarum suntikan?? kubur?? hantu?? kilafairy??? no.. no.. no..!!! All wrong..

the answer is, drum beat please...... dum3... cing!!





CICAK!!!!

SEJARAH..
Kes 1
aku memang xboleh doe ngan cicak.. siyes.. even dah mati pon!!!
ade satu kes, mmber aku pegi gantung cicak kat dpan pintu kelas aku.. 
aku pon, ape lagi... menjerit kot!!!! terkejut+geli!!! boleh kata satu tuh blok tuh boleh dengar.. pergh.. malu gle syial..tapi, aku nih jenis xtau malu sket, so, buat donno je la.. hak3..

Kes2
ade lagi satu kes, kat kg aku.. KG SELABAK, Teluk Intan.. Hak3..
kalo kat kg nih, biasa lah.. dok sembang2 ngan sepupu, pakcik, makcik, nenek, atuk, jiran2 kampung... bla2..
 tgh2 seronok bersembang, mngumpat2, menambah dosa lagi sebakul nih,
tiba2 cicak jatuh dari siling!!! pap, btol2 kat kaki aku!! OHEMGI!! 
dah la aku pkai suar pndek! dengan reflek yang sgt pantas, aku pon menjerit, berlari, sambil goyang2 kaki aku dengan harapan cicak tu akn jatuh la.. tapi....... jeng2...



cicak tu xjatuh!! cicak tuh boleh plak merayap naek kaki aku!!!  pergh, geli doe!!!bertmbah panik la aku! aku dgn xpkir pnjg nye, capai surat khabar, pkul cicak tuh..sap!!! akhirnya cicak tu jatuh gak, tapi xmati! waaaa.. cmner la nak bunuh cicak durjana ni!! huh
aku nak pijak, geli... last2, kazen aku gak pijak.. phew... akhirnya..
since kes tu, aku kena bahan ngan dorg.. uwaa.... T_T kdg2 tuh, dorg kejar aku ngan cicak.. satu rumah aku lari.. isk3,.. kejam!!

so, aku nak share ngan korang, camne nak halau cicak2 durjana nih beranak-pinak dalam rumah!!

CARA2 ELAK CICAK ZIARAH KORANG!!

Tips(1)-ELAKKAN PEMBIAKAN SERANGGA!
well, korg tau kan cicak mkan serangga, so.... bila serangga dok meliar kat rumah korg, pembiakan cicak  pon belambak la... kena la hapuskan serangga ni dlu.. btol x? serangga boleh membiak dengan persekitaran yg kurang bersih, jadi bersihkan la rumah korg.. and makanan favourite cicak-anai2, semut dan lipas!! (aku geli gak nih).. hoho.. jadi,  
"semakin kurang serangga di rumah, semakin kurang cicak merayap kat siling"..
pergh!! terbaek syial hipotesis aku!! haha
mcam xcaye an... yuck!!

Tips(2)- CICAK XSUKA PIJAU (ke PIJAR?? aku xsure.. haha)
ape yang perlu korang buat?? korng kena buat sprat cili.. (ala2 pepper spray utk cicak)
bahan2-cili, air, bekas spray
cara2-tumbukkan cili hingga lumat, campurkan cili tu dlm air, kemudian  masukkan dlm botol spray.. SIAP!!
korng spray la kat tmpat2 sarang2 semut, tmpat2 cicak selalu melepak, bersembang2 tuh..cit3!! kompem berpinau dorang kena...haha
tapi kena hati2, bnda nih pdas kan, so JAUHI DARI KANAK2.. haha
korng kena careful gak masa nak guna bnda nih... jgn terspray ke mata dah lah yer.. azab korg nnti.. hak3..


Tips (3)- Kulit Telur Ayam
Cicak mmg alergik ngan kulit telur ayam nih! (korg igt korg jer ade alergik?)
nak buat nya gampang aja.. basuh kulit telur ayam nya itu.. kemudiannya dikeringin sehingga 2-3 hari..
kemudiannya, pecahin kulit telur itu kecil2 ya.. kulit telur itu dilekatin ats papan cardboard.. (lekatin rpat2 kulit telurnya)
kemudian, letak la kat mana korg suka!! haha..
agak2, boleh x design bnda tuh cmnih, comel sket.. iye dak?? haha

Tips (4)- Serbuk Borik Asid
Cicak kompem mati terjelir kalo lalu gak kat serbuk asid nih..asid nih bahaya gak.. ade isu psal asid nih die guna kat mi kuning ..so, nak halau cicak, or elakkan cicak melawat umah korg, tabur la asid nih kat tmpat2 yg ptut.. tapi hati2 k..

Itu jer lah ape yang aku dpat dari tenet... aku share kat korg... sharing is caring... Kita kongsi ape yang kita tahu.. Itu lah yg ptut kita buat..
Lagi2 bulan2 puase nih kan, bertambah la sket pahala kalo dpt bunuh cicak... sunat kan kalo bunuh cicak nih...
Ape2 pon, jgn la kita jadi mcam cicak yer, ade ke die nih membantu org yahudi bgtau Rasullullah s.a.w yg ade kat dlm gua tuh... Ceit2... peace yo!! 


walaupon ko senyum kat aku, aku ttap xsuka ko!!! wwweeeekkk!!!!

3 comments:

  1. lol. cicak. sape tak geli. haha. aku follow

    ReplyDelete
  2. eh, ade la yg xtakut!! siap maen2 lagi ngan ekor die.. yuck!.. thx btw

    ReplyDelete
  3. bila nak wat entry baru nieh??? hehe

    ReplyDelete